CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, May 17, 2008

BERSUCI ASAS KEBERSIHAN

PENGERTIAN
●BERSUCI DARI SEGI BAHASA IALAH MEMBERSIHKAN SESUATU DARIPADA KEKOTORAN.
●BERSUCI DARI SEGI ISTILAH IALAH MEMBERSIHKAN DIRI PAKAIAN DAN TEMPAT DARIPADA HADAS Benda Kotor:ISLAM MENGANJURKAN UMATNYA SUPAYA MENJAGA KEBERSIHAN DAN KESUCIAN. IA HENDAKLAH DIJADIKAN BUDAYA HIDUP UMAT ISLAM .OLEH ITU, ISLAM MENUYURUH KITA SUPAYA MENJAUHKAN DIRI DARIPADA PERKARA- PERKARA KOTOR DAN KEJI.nBENDA-BENDA KOTOR YANG NAJIS ADALAH SEPERTI ANJING,BABI,DARAH,BANGKAI DAN TAHI NAMUN ADA BENDA YANG KELIHATAN KOTOR TETAPI BUKAN NAJIS SEPERTI LUMPUR.DAN NAJIS.AKIBAT MENGABAIKAN KEBERSIHANMERENDAHKAN MARUAH UMAT ISLAM .TIDAK SELESA BERGAUL.TIDAK DISUKAI OLEH ALLAH.INDUSTRI PELANCONGAN TERJEJAS.MUDAH DIJANGKITI PENYAKIT.PERBANDINGAN AMALAN DI ANTARA ORANG YANG BERSIH DAN ORANG YANG PENGOTOR.AMALAN ORANG YANG MENJAGA KEBERSIHAN:MEMASTIKAN MAKANAN YANG DIAMBIL HALAL DAN BERKUALITI.SENTIASA MENJAGA KEBERSIHAN DIRI,MAKANAN,PAKAIAN,PERSEKITARANDAN IKIRAN.IDAK MEMBUANG SAMPAH MERATA-RATA.SENTIASA DALAM KEADAAN BERWUDUK.SENTIASA BERFIKIRAN POSITIF DAN BERMOTIVASI.BERAKHLAK DAN BERBUDI PEKERTI YANG MULIA. AMALAN ORANG YANG PENGOTOR :MAKAN MAKANAN YANG HARAM,SYUBAHAH DAN TIDAK BERKUALITI.TIDAK MENJAGA KEBERSIHAN DIRI,MAKANAN,PAKAIAN,PERSEKITARAN DAN FIKIRAN.MEMBUANG SAMPAH MERATA-RATA.SENTIASA DALAM KEADAAN KOTOR.SENTIASA BERFIKIRAN NEGATIF DAN MALAS.BERTINGKAH LAKU BURUK ATAU TIDAK SOPAN.HIKMAH BERSUCIMENCERGASKAN JASMANI DAN MENCERDASKAN MINDA.KELUARGA AKAN HIDUP HARMONI DAN SELESA.MASYARAKAT TERHINDAR DARIPADA PENYAKIT.MURID-MURID DAPAT BELAJAR DENGAN SELESA.EKONOMI MASYARAKAT DAPAT DITINGKATKAN.BAHAN BERSUCIAIR MUTLAK:AIR PAIP,AIR HUJAN,AIR LAUT,AIR SUNGAI,AIR PERIGI,AIR MATA AIR,AIR EMBUN,AIR SALJI ATAU AIR BATU.
■TANAH ATAU DEBU YANG SUCI UNTUK BERTAYAMUM.
■BENDA YANG KESAT SEPERTI BATU, KAYU, KERTAS DIGUNAKAN UNTUK ISTINJAK.
■ BAHAN YANG BOLEH MENGHILANGKAN DARAH DAN LENDIR YANG ADA PADA KULIT BINATANG KETIKA MENYAMAK SEPERTI BAHAN KIMIA DAN TAWAS.

0 comments: